Sad je vrijeme za članstvo u KROZP

Što donosi članstvo u KROZP?

Pravo na besplatne savjete u zaštiti svojih potrošačkih prava

Mogućnost razmjene pozitivnih i negativnih iskustva

Pravo sudjelovanja u kreiranju politike zaštite potrošača

Mogućnosti nominiranja u savjetodavna tijela za zaštitu potrošača lokalne/regionalne samouprave

Mogućnosti nominiranja u Povjerenstva za reklamacije potrošača u trgovačkom društvu koje pruža javnu uslugu

Pravo na besplatni newsletter „Potrošački vjesnik“

Pravo besplatno nazočiti svim edukacijama o zaštiti prava potrošača koje organizira KROZP ili ROZP

Pravo besplatno primati sve informativno-edukativne materijale koje izdaje ROZP

Pravo na besplatne informacije o svim promjenama i novostima u legislativi zaštite potrošača

Pravo pomaganja oštećenim potrošačima u ostvarivanju svojih potrošačkih prava

Od 01. siječnja 2017. godine savjetodavnu komponentu zaštite potrošača Razvojne organizacije zaštite potrošača u potpunosti je preuzeo Klub potrošača.
Kako bi potrošač mogao iskoristiti pravo na informaciju tj. savjetodavnu pomoć, obvezan je biti član kluba, te prilikom poziva priopćiti šifru/zaporku/ koju je primio elektroničkom poštom prilikom registracije tj. učlanjenja u Klub.

Klub potrošača ROZP je ustrojbeni oblik ROZP kao nevladine, neprofitne, nestranačke i nezavisne organizacije civilnog društva, te da štiti interese isključivo svojih članova, a potrošače koji se iz bilo kog razloga ne žele učlaniti u naše udruge ili u Klub potrošača ROZP, upućujemo da savjete potraže u Savjetovalištima koje financira Ministarstvo gospodarstva preko telefona 072/414 414 ili osobnim odlaskom u ta savjetovališta Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

Neki potrošači smatraju da im Klub ROZP mora pomoći u rješavanju njihovih potrošačkih problema iako nisu članovi Kluba. Nažalost to je zabluda koja širi o udrugama za zaštitu potrošača, ciljano i s namjerom diskreditiranja udruga. Naime prema Zakonu o udrugama  Udruga je svaki oblik slobodnog i dobrovoljnog udruživanja više fizičkih, odnosno pravnih osoba koje se, radi zaštite njihovih probitaka, a djelovanje udruge temelji se na načelu neovisnosti što znači da udruga samostalno utvrđuje svoje područje djelovanja, ciljeve i djelatnosti, svoj unutarnji ustroj i samostalno obavlja djelatnosti koje nisu u suprotnosti s Ustavom i zakonom.

Jasno je da potrošači koji nisu članovi udruga (ovdje Kluba) nemaju osnove tražiti pomoć udruge, pozivajući se na nekakva navodna prava. Naime postoje u Hrvatskoj Savjetovališta za zaštitu potrošača, kao je navedeno na početku, njih plaća MINGPO i stoga daju "besplatne" savjete, naravno po načelima i pravilima koje im nalaže davatelj sredstava, što je potpuno u redu jer su to projekti udruga koje vode ta Savjetovališta.  Poneku udrugu za zaštitu potrošača financiraju  JRLS preko projekata, te time omogućavaju da potrošači te regionalne ili lokalne samouprave imaju pravo na besplatne savjete o zaštititi potrošačkih prava.

U članku "Klub potrošača Razvojne organizacije zaštite potrošača" jasno je prikazan status Kluba, te pojašnjenje da Klub nema stalne izvore financiranja, a niti se može javljati na Jane natječaje za sufinanciranje. Savjetnici i ostali aktivisti čak nisu niti volonteri nego rade besplatno za opće javno dobro, a da im se pri tome ne pokrivaju niti osobni troškovi nastali u tom radu.  Na to su dobrovoljno odlučili u želji da pomognu potrošačima koje je Nacionalni program zaštite potrošača 2013.-2016. sve na "slabiju stranu na tržištu". Ali jasno da se  bar zakup hostinga na kojem se nalaze mrežne stranice moraju platiti.

S tom svrhom je ustrojena članarina za članove Kluba koja iznosi 30 kn/godišnje, što smatramo da svaki potrošač može platiti, te da smo na taj način na raspolaganju svim potrošačima Republike Hrvatske. Ujedno postoji opcija da potrošač kod registracije izjavom potvrdi da nema mogućnosti uplatiti tih 30 kn i Upravno vijeće će ga Odlukom osloboditi plaćanja članarine. 

Jasna je svrha članarine, ali nije jasno zašto neki potrošači smatraju da mogu dobiti savjet da na nisu članovi tj. na nisu platili članarinu.  Kojima bi u tom slučaju bila svrha članstva ?? 

Sve pojašnjeno je rezultiralo je da su udruge za zaštitu potrošača marginalizirane, jer "nemaju članstva".  Nije dovoljno zvati se "potrošač" da bi bio član udruge za zaštitu potrošača. Pregledom uplaćene članarine u Registru neprofitnih organizacija za 2016. godinu, vidljivo je da prema tom elementu sve udruge za zaštitu potrošača u Hrvatskoj zajedno imaju samo 359 članova i to:

  • "POTROŠAČ" - DRUŠTVO ZA ZAŠTITU POTROŠAČA HRVATSKE - 230 članova
  • DRUŠTVO ZA ZAŠTITU POTROŠAČA ISTRE - 32 člana
  • CENTAR ZA ZAŠTITU POTROŠAČA VUKOVARSKO-SRIJEMSKE ŽUPANIJE "GLAS POTROŠAČA" - 10 članova
  • UDRUGA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA BJELOVARSKO-BILOGORSKE ŽUPANIJE "GAREŠNICA" - 16 članova
  • RAZVOJNA ORGANIZACIJA ZAŠTITE POTROŠAČA - 9 članova
  • UDRUGA ZA ZAŠTITU PRAVA POTROŠAČA "VARAŽDINSKI POTROŠAČ" VARAŽDIN - 17 članova
  • UDRUGA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA KUTINA - 35 članova

Podatak iz Registra udruga Republike Hrvatske je da je registrirano 115 udruga za zaštitu potrošača (Registar udruga - popis udruga za zaštitu potrošača - pdf). 

U Registru Neprofitnih organizacija vidljivo je da je samo 21 udruga za zaštitu potrošača prijavila prihod u 2016. godini, a to govori da ostale udruge de facto ne djeluju ili čak ne postoje.  Sve je to posljedica nemogućnosti održavanja "hladnog pogona" udruge, koji u Hrvatskoj iznosi oko 10.0000,00 kn. Udruga koja nije uspjela osigurati bar taj minimum je nakon godinu dvije "na aparatima" završila svoju aktivnost.

Ovo je trenutno stanje u Pokretu za zaštitu potrošača u Hrvatskoj, te je krajnje vrijeme da potrošači shvate da MORAJU samoorganizirati kako bi zaštiti svoja potrošačka prava, a zakonska osnova postoji, mogu se udružiti (osnovati) udruge, a mogu se učlaniti u udruge, kako bi udruge postale jače, da mogu zaposltiti pravne stručnjake koji će zastupati potrošače u ostvarivanju njihovih prava, koja se, svjedoci smo, krše svakodnevno. 

Iluzorno je očekivati da će resorno ministarstvo osigurati sredstva za rad svih udruga, jer onda to ne bi bile udruge, nego agencije. 

U javnosti je stvorena jedan iluzija kako udruge za zaštitu potrošača dobivaju sredstva "od nekoga" i da su dužni biti na usluzi svim potrošačima. Doduše to nam je ideja, ali bez financijske konstrukcije to je nemoguće, jer trošak slanja običnog pisma je 3,20 kn, a održavanje žiro računa u banci oko 50,00 kn/mjesečno. 

Zašto iluzija ?????

Članovi drugih udruga, ne pitaju zašto moraju plaćati članarinu, te npr. samo krivolovci idu u lov ili pecanje a da nisu članovi lovačke ili ribičke udruge. Članovi HAK-a plaćaju članarinu i ako nisu članovi ne mogu dobiti besplatnu pomoć na cesti. Mogli tako u nedogled nabrajati, a ako se još podsjetimo da se članarine u ostalim udrugama i po nekoliko stotina, pa i tisuća kuna, jasno je da je "netko" stvorio iluziju kako se savjet u udrugama za zaštitu potrošača ne mora plaćati tj. ne mora se plaćati članarina koja iznosi 30 kn/godišnje. 

U Hrvatskoj prema zadnjem popisu stanovništva ima 4.284.889 potrošača, da samo 50% plati članarinu od 30 kn/god u udrugama za zaštitu potrošača to bi bilo godišnje 64.273.335,00 kn, a Hrvatski bi imala najjači pokret za zaštitu potrošača u Europskoj uniji. Jer 50% tih sredstava bi bilo dovoljno za zapošljavanje 270 pravnika - stručnjaka za potrošačko pravo. 

Lijepo zvuči, zar ne ?

Željko Tomašić
savjetnik za zaštitu potrošača

Izazov 2018

Prijavnica

Kako bi vidjeli sve sadržaje potrebno je da se prijavite

Prijaviti se mogu ISKLJUČIVO članovi KROZP koji su ispunlli pristupnicu i platiti članarinu za tekuću godinu.

Hrvatsko toplinarstvo

Svjedoci smo teškoća kroz koje prolazi Hrvtaska na putu ka uređenoj demokraciji i tržišnom gospodarstvu. Najveću cijenu te tranzicije plaćaju potrošači srednjeg i nižeg sloja, kojima trgovci i institucije nameđu nesnošljive namete, poreze i usluge. Nijedan politička struktura do sada nije brinula o potrošačima, pače u svojim Programima i priliko vođenja predizbornih kampanji riječ „potrošač“ je tabu, zabranje riječ, sramotna riječ, nijedan hrvatski potičar je do sada nije javno izgovorio.  

Opširnije...

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information